Analiza zachowania klientów na podstawie monitoringu działań na stronie internetowej
13.04.2024
Analiza zachowania klientów i ruchu na stronie w kontekście rosnącej roli sprzedaży online (e-commerce) powinna być kluczem do zrozumienia Twojego biznesu i tego czego szuka i na co patrzy Twój klient.
Jak dowiedzieć się więcej o swoich klientach?
Zmotywowany udaną sobotą usiadłem wieczorem, do przejrzenia (W KOŃCU?!), czy ostatnie działania budowanie content’u na stronie przynoszą jakieś efekty. Dodatkowo chciałem sprawdzić jak zachowują się odbiorcy na mojej stronie. W tym celu chciałem dowiedzieć się:
- Czy ruch na mojej stronie urósł w stosunku do ostatniego roku / ostatnich miesięcy?
- W jakich godzinach, dniach moi użytkownicy są najbardziej aktywni?
- Czy użytkownicy wracają na moją strone?
- Czy rośnie czas spędzony na stronie przez użytkowników?
Na wstępie dodam, że nie jestem profesjonalistom w tej dziedzinie.
W niniejszej analizie koncentruje się przede wszystkim na zaprezentowaniu możliwości Excel’a.
Jak pozyskać dane na stronie
Tworząc stronę internetową dla Twoich usług, warto na starcie pamiętać o możliwościach związanych z wykorzystaniem potencjału związanego ze zbieraniem informacji o ruchu na stronie Twoich klientów.
Informacje o tym jak odbiorcy poruszają się po stronie, na co zwracają uwagę, a na co nie, może prowadzić do zdobycia przewagi konkurencyjnej na różnym polu. Przede wszystkim może odróżnić czy treści, które tworzysz są atrakcyjne lub czy na Twojej stronie nie ma błędów, które utrudniają korzystanie z niej.
To już jest moment gdzie możesz rozwijać swoje umiejętności analizy danych. Liczy się tylko ciekawość i umiejętność zadawania adekwatnych pytań, a później zostaje już tylko analiza.
W przypadku strony AktywnyAnalityk korzystam z dwóch narzędzi:
- HotJar
- Google Analytics
- Google Search Console
Liczba użytkowników: Określa ogólną liczbę unikalnych użytkowników, którzy odwiedzili witrynę w określonym okresie czasu.
Źródła ruchu: Pokazuje, skąd pochodzą użytkownicy, czyli czy dostęp do witryny uzyskują poprzez wyszukiwarkę, bezpośrednio, z mediów społecznościowych czy z innych źródeł.
Słowa kluczowe: Informuje, jakie słowa kluczowe wprowadziły użytkowników do witryny za pośrednictwem wyszukiwarek.
Czas spędzony na stronie: Wskazuje średni czas, jaki użytkownicy spędzają na witrynie.
To nie jest treść, której szukałeś? Zapraszam Cię do dalszej eksploracji
Analiza zachowania klientów z aplikacji HotJar w Excel'u
Przygotowanie pliku roboczego
Chcąc przeprowadzić analizę ściągnąłem dane z aplikacji z HotJar, które otrzymałem w formie pliku csv lub xlsx. Wyglądał on mniej więcej tak:
Kto korzystał trochę dużej z Excela wie, że radzi on sobie z takimi niesformatowanymi plikami bardzo szybko. Korzystając z opcji “Tekst jako Kolumny” dostępne z zakładki “Dane” można bardzo szybko uzyskać pożądaną formę.
Plik roboczy po obrobieniu
Po obrobieniu usunięciu kilku kolumn i dodaniu kilku nowych zostaje mi taka baza.
Formuły użyte do wyłuskania powyższego zestawienia
Hour – =Godzina(B2)
Year – =Rok(A2)
Month – =Miesiąc(A2)
Day of week – =TEKST(DZIEŃ.TYG(A2;1);”dddd”)
Powyższe zaznaczone kolumny pozwolą mi na właściwą analizę.
Analiza zachowania klientów - wizualizacje i wnioski
Liczba użytkowników odwiedzających stronę
Posiadając szereg informacji możemy zacząć przeprowadzać analizę.
Całość wykonana została w Excelu głównie przy pomocy wykresów słupkowych.
Wpis został zaktualizowany o pełne dane z kwietnia 2024 roku (03.05.2024). Niektóre komentarze, mogą dotyczyć marca, kiedy to do pewnego momentu za ten miesiąc miałem komplet danych i były one porównywalne.
Do analizy wykorzystywałem głównie formuły “Licz.jeżeli”,”Licz.warunki” i “Suma.Warunków”.
Przeprowadzając analizę często kopiowałem interesujące mnie kolumny do innego arkusza i usuwałem duplikaty, w celu wyłuskania unikatowych kolumn, które miały mi posłużyć do konkretnej analizy. Nie zrozumiałeś jak to zrobić? Zapraszam do kontaktu tutaj! 😉
Wnioski i rekomendacje zamieszczam pod każdym wykresem.
Zrzut ekranu z Excela
Widać, że liczba użytkowników wzrosła od października-listopada 2024, ale liczba weekendowych szumów powoduje, że wykres ten nie jest zbyt czytelny.
Dodatkowo warto zaznaczyć, że wejścia na stronie często były stymulowane przez publikacje na Linkedin.
Czas spedzony na stronie - analiza zachowania klientów
W układzie miesięcznym, widać, że strona od listopada 2023 roku zyskiwała w porównaniu do poprzednich miesięcy.
Liczba wejść osiągnęła niższy pułap w lutym, jednak należy pamiętać, że miesiąc ten jest najkrótszy w roku.
Cieszyć może skok ilości użytkowników o ponad 72% r/r dla marca. Dodatkowo warto wspomnieć, że marzec 2023 był o dziwo bardzo dobrym miesiącem (nie pamiętam, co wtedy robiłem i co publikowałem).
Dużo lepiej wypada za to kwiecień 2024 ze skokowym wzrostem liczby użytkowników 165% r/r.
Jednym z celów jaki sobie postawiłem jest chęć wydłużenia czasu jaki użytkownicy spędzają na stronie. Służyć temu może, choć wiem, że może nie do końca, wykres łącznej liczby godzin spędzonych przez użytkowników.
Widać, że w marcu 2024 użytkownicy spędzili łącznie 61 godzin, co przekłada się na 117% czasu więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Jako ciekawostkę powiem, że było na mojej stronie w marcu 2024 dokładnie 15 użytkowników, którzy bardzo aktywnie spędzili na niej ponad 30 minut.
W który dzień i o której czytają mnie odwiedzający użytkownicy?
Użytkownicy tematy zawodowe zgłębiają w poniedziałki, środę. Dodatkowo często jest tak, że użytkownicy wracają myślami na tematy około zawodowe w niedziele wieczorem.
Dane te mogą być często zaburzane przez moje publikacje, które często najczęściej przypadają na dni niedziela wieczór, dni od poniedziałku do czwartku rano. Czasami w piątek publikuje lekkie tematy.
Dni te mogą być pomocne w określaniu kiedy publikować treści w Social Mediach (SM).
Użytkownicy najczęściej czytają w godzinach od 8 do 15 i od 17 do godziny 21. Godziny te mogą być pomocne kiedy publikować treści w SM.
Czas spędzony na stronie
Niezmiernie cieszy mnie, że czas spędzony przez użytkowników w roku 2024 jest nieporównywalnie większy od czasu jaki spędzali w okresie od stycznia do kwietnia w roku 2024. Należy pamiętać, że w tym roku jestem bardzo aktywny szczególnie na portalu Linkedin, a dodatkowo w październiku 2023 przebudowałem część artykułów aby były lżejsze i przyjemniej je się czytało.
Skąd czytelnicy trafili na moją strone
Większą popularność widzę również w bezpośrednich wejściach na stronę, co świadczy o tym, że budowanie swojej marki osobistej jako analityka przynosi dodatkowe efekty. Widać, że odpuszczenie nagrywania filmów i rzadsza częstotliwość publikacji na Facebooku, niż na Linkedin nie przynosi mi fanów, co jest oczywiste.
Jak możne analizować zachowania klientów ze stron internetowych?
Powyższa analiza jest bardzo podstawową jaką możemy przeprowadzić na stronie.
W przypadku chęci codziennego “trackowania” działań na stronie warto korzystać z narzędzi Google Analytics, Google Tag Manager, Google Search Console i Hotjar. Te 4 narzędzie zapewniają mi komplet informacji, który pomija żmudne Excelowe przeklejania.
Google Analytics - kompleksowa analiza zachowania klientów
Ruch na stronie dzięki Google Analytics można płynnie modyfikować.
Jest to narzędzie, które pozwala na płynne przeskakiwania między okresami i innymi parametrami czy wymiarami. Poniżej prezentuje kilka zrzutów ekranu i ewentualnych działań jakie rozważałbym aby podjąć.
Przepływ użytkowników w Google Analytics
Przepływ użytkowników i to jak poruszają się oni po stronie, to ważna rzecz w kontekście analizy.
HotJar - analiza ruchu odbiorców na stronie
Inną formą analizy jest analiza stricte ruchu na stronie, ale nie w postaci liczb, ale stref czy treści w jakich się poruszają użytkownicy.
Może to być istotne w kontekście ruchu na Twojej stronie, zwłaszcza, gdy prowadzimy zakupy przez internet (e-commerce)
Wydaje mi się, że prostym rozwiązaniem na integracje tych dwóch narzędzi jest posłużenie się narzędziem Google Looker Studio, o którym pisałem w tym artykule. Całość za pomocą wbudowanych narzędzi pozwoliłoby Ci zintegrować i zaczytywać informacje z tych dwóch systemów do utworzonego w tym środowisku dashboardzie analitycznym.
Analiza zachowania klientów - podsumowanie
Transparentność i szczerość to wartości, którymi się kieruje. Dlatego w powyższym artykule dowiedziałeś się trochę więcej. Jest sporo wiedzy, którą otrzymujesz zupełnie za darmo. Poświęciłem na to część swojego czasu i jeśli mógłbym Cię prosić o formę podziękowania, to zachęcam Cię do subskrybowania mojej strony lub polecania kanału znajomym. 😉
Zapraszam również na swój profil Linkedin.
Dzięki!
Mariusz
Podoba Ci już ten artykuł?
Zapraszam Cię do dołączenia do moich subskrybentów!
Pierwszy krok za Tobą
Pozostaje Ci jeszcze sprawdzić maila i potwierdzić chęć otrzymywania mojego newslettera.
Na wszelki wypadek sprawdź również w spamie, tego typu maile lubią tam wpadać z wizytą.